Tehetséggondozás

Budapest Science Camp

A Kossuth Klub alaptevékenységei között kiemelt jelentőségű terület a tehetséggondozás. Mint a MILSET Europe tagszervezete idén első alkalommal a Kossuth Klub rendezi meg a MILSET International Summer Science Camp (továbbiakban ISSC) elnevezésű nyári tudományos tábort a Nemzeti Tehetség Program támogatásával.

A rendezvény elsődleges célja a műszaki- és informatikai tudományokban jártas fiatalok inspirálása és készségfejlesztése. Az ISSC a nemzetközi tudományos táborok módszertanát követve, tematikusan a résztvevők számára a magyar tudománytörténet és a hazai jelentős innovációk megismertetésére törekszik.

Az ISSC idei tematikája: Budapest Science City. A MILSET nemzetközi szervezet minden évben meghatároz olyan tematikát, amelyet közös fejlesztési célként tételez összes tagszervezete számára. Ebben az évben a tudományos turizmus (science tourism) gondolatkörének bővítése az elsődleges prioritás. Ennek keretében egy tudományos turizmus applikációt fognak tesztelni a résztvevő fiatalok, miközben megismerkednek Budapest tudománytörténeti és innovációs kultúrával kapcsolatos helyszíneivel.

A Budapest Science City applikáció bemutatása:

A fejlesztés párhuzamosan két, egymásra épülő tartalmi elem élményalapú bemutatására törekszik: (1) Budapest, mint a tudománytörténet meghatározó helyszíne (Neumann János –számítógép, Bíró László – golyóstoll, Puskás Tivadar – telefonközpont stb.), (2) Budapest, mint a jövő városa (startup ökoszisztéma, egyetemek, kutatóintézetek, innovatív vállalkozások). A tudománytörténeti tartalom létrehozásában a Magyar Tudománytörténeti Intézet és a Bolyai Pedagógiai Alapítvány biztosítja a magas szakmai színvonalú kutatást, melynek eredményeként angol nyelvű szócikkek, multimédiás tartalmak, eredeti forrásközlések és fotók kerülnek felhasználásra. A kortárs magyar innovatív vállalkozások és intézmények bemutatásánál arra törekszünk, hogy az elmúlt hét évben a Tudományfesztivál résztvevői, valamint a nemzetközi jó gyakorlattal rendelkező nyitott és együttműködő partnerek köréből kiválasztott, a XXI. század kihívásaira saját tudományos kutatás-fejlesztési profillal rendelkező intézmények és vállalatok vonzó célpontjai legyenek a tudományos ökoszisztéma iránt érdeklődő turistáknak. A tartalomfejlesztés szempontjából, kifejezetten a kortárs magyar ötletek kiemelését és reprezentációját tekintjük irányadónak, így próbálunk meg hidat alkotni a hírneves elődök és a modern magyar tudomány képviselői között.

A fejlesztésre kerülő applikáció fontos eleme az interaktivitás. Az ingyenesen letölthető szolgáltatás keretében a felhasználók maguk is létrehozhatnak és megoszthatnak a felhasználóközösség számára információkat és feladványokat.

Nemzetközi elemzésünk alapján kijelenthető, hogy a Budapest Science City applikációhoz hasonló fejlesztésre még nem került sor, önmagában innovatív projektum, amely kiterjeszthető az ország más városaira, régióira is!

Működés – játékos oldalról

A játékosoknak le kell tölteniük a Science City mobilalkalmazást, majd elindítva megtekinthetik térképen, hogy hol vannak tudományhoz köthető helyszínek.

Ezekhez a helyszínekhez érkezve az okostelefonban található GPS segítségével a mobilalkalmazás észleli a felhasználót, majd megmutatja milyen tartalom köthető az aktuális helyhez. A játékosok ilyenkor információkat és feladatokat kapnak, amiknek megoldását jutalmazza a rendszer.

Működés – tartalomkészítő oldalról

A Science City keretrendszerbe bárki képes beküldeni helyekhez köthető tartalmakat. A Science City weboldalán regisztrálva elérhetővé válik számunkra egy tartalomkészítő felület. Az ebben található térképre elhelyezhetünk egy, a játékosok által elérhető új helyszínt, majd kialakíthatjuk a hozzá tartozó információs és játékos tartalmat.

A játékosítás lényege, a játéktervezési elemek, játékon kívüli környezetben való használata. A gamifikáció a meglévő feladatokat, folyamatokat, rendszereket játékmechanizmusokkal támogatja, a felhasználó motiválása érdekében. A módszer célja a figyelem felkeltése, a feladatok érdekesebbé tétele, cselekvésre ösztönzés, vagy a problémamegoldás elősegítése. Ezáltal, a játékosítás kiválóan alkalmazható az oktatásban is, a diákok figyelmének megragadására, vagy az elsajátítandó tananyag könnyebben befogadhatóvá tételére. Az oktatás gamifikálása nem más, mint játékelemek implementálása, tehát az oktató olyan tanítási tervet alakít ki, melynek elemei a különféle játékokból már jól ismertek. Fontos szempont a fejlesztés során, hogy a családok, társasutazáson résztvevő csoportok számára is minőségi hozzáadott értékű szolgáltatás jöjjön létre.

Az applikáció és az ISSC

Az ISSC résztvevői az egyhetes tábor alatt az applikáció útvonalait bejárva tesztelik elsőként a fejlesztést, mérik össze kreativitásukat, gyorsaságukat, tájékozottságukat, és ismerik meg Budapest tudománytörténeti helyszíneit.

A MILSET International Science Summer Camp a Nemzeti Tehetség Program „a kiemelkedő tehetségű hazai és határon túli magyar diákok és pedagógusok tudományos tájékozottságának bővítéséhez, nemzetközi kapcsolatrendszerük fejlesztéséhez hozzájáruló programok támogatása” c. pályázatának segítségével (NTP-TKSZP-M-17-0002) valósul meg.

Tehetséggondozás

Tudományfesztivál

A fesztivált 2010-ben a szervezők azzal a céllal hívták életre, hogy a tudományos ismeretterjesztést népszerűsítse egy minden korosztály számára vonzó, ingyenes rendezvény keretében. A tudományünnep programelemei különös hangsúlyt helyeznek a köznevelésben tanuló...

bővebben

Országos tudományos és technikai diákalkotó kiállítás

Az Országos Tudományos és Technikai Diákalkotó Kiállítás (OTTDK) története A TIT Kossuth Klub Egyesület (és jogelődje) különös figyelmet fordított a tehetséggondozásra, a fiatalok iskolarendszeren kívüli természet- és társadalomtudományi, művészeti...

bővebben